Get Adobe Flash player

 

UWAGA : W KWIETNIU 2012 ZAPRASZAMY NA BEZPŁATNE TESTY UWAGI I LATERALIZACJI SŁUCHOWEJ Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.

 

 

Diagnostyka w metodzie Tomatisa.

 

Trening uwagi i lateralizacji słuchowej według metody prof. A.A. Tomatisa poprzedzony jest szczegółową diagnozą określającą rodzaj i zakres problemów dziecka. Składa się na nią:

  1. Wywiadz rodzicami.
  2. Analiza dostarczonej dokumentacji pedagogicznej, psychologicznej i medycznej.
  3. Badanie w zakresie uwagi i lateralizacji słuchowej przy użyciu specjalistycznego urządzenia- audiometru.
  4. Inne próby diagnostyczne w zależności od potrzeb i możliwości dziecka (wybrane próby obserwacji klinicznej w zakresie integracji sensorycznej, badanie reakcji na dźwięk kamertonów, badanie lateralizacji, test drzewa).

Badanie audiometryczne składa się z następujących etapów:

- badania przewodnictwa dźwięków drogą powietrzną (stosujemy częstotliwości od 8000 Hz do 125 Hz ),

- badania przewodnictwa dźwięków drogą kostną ( stosujemy częstotliwości w zakresie od 4000 Hz do 250 Hz),

- testu selekcji dźwiękowej ( badanie umiejętności rozróżniania wysokości dźwięków)

- testu lateralizacji słuchowej (określenie dominacji ucha)

Na podstawie analizy uzyskanych danych terapeuta opracowuje indywidualny program terapii dla każdego dziecka.

Badanie uwagi i lateralizacji słuchowej nie jest badaniem audiologicznym. Przeprowadzana diagnoza ma na celu określenie, jak osoba słucha, a nie czy słyszy. Wyniki diagnozy medycznej (badania audiologicznego) mogą być prawidłowe natomiast dziecko może mieć problemy w zakresie tzw. centralnych zaburzeń przetwarzania słuchowego.

Wynik badania uwagi i lateralizacji słuchowej może pomóc Państwu zrozumieć dlaczego „Wasze” dziecko zachowuje się w niewłaściwy sposób, na przykład: zbyt impulsywnie reaguje na niektóre dźwięki, dekoncentruje się podczas nauki, wydaje się być „nieobecne”, nie reaguje na polecenia, ma problemy w zakresie rozwoju mowy i komunikacji oraz zapamiętywania, jest impulsywne i nadruchliwe lub wprost przeciwnie zamknięte w sobie i wycofane.

Niekiedy dzieci maskują swoje problemy słuchowe lub manifestują je w specyficzny sposób, utrudniający ich rozpoznanie. Na przykład nie zatykają uszu w reakcji na drażniące ich dźwięki, a reagują pobudzeniem emocjonalnym dopiero po dłuższym czasie. Tylko dokładna diagnostyka może wskazać na istnienie związku pomiędzy problemami dziecka, a zaburzeniami przetwarzania słuchowego.